KESIMPULAN

Tuntasnya, jiran membawa erti orang-orang yang tinggal berdekatan atau berhampiran dengan rumah kita. Semangar kejiranan amat penting didalam kehidupan bermasyarakat. Ternyata semangat yang kias pupus ini amat penting untuk terus diamalkan kerana pelbagai kesan buruk yang akan terhasil jika masyarakat masih belum sedar tentang kepentingan semangat kejiranan ini. Pelbagai langkah dan anisiatif yang boleh dilaksanankan untuk mewujudkan semual suasana yang positif ini.

            Sekiranya pencegahan tidak dilaksanakan bagi membendung gejala ini akan menyebabkan kepincangan dan kerosakan dalam kalangan masyarakat kita terutamanya dan negara amnya. Ibarat kata pepatah, ‘ Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.’ Pepatah ini jelas mengajak seluruh masyarak bersama-sama berusaha dan berganding bahu dalam memastikan semangat kejirana tidak akan pupus dan terus diamalkan sehingga masa hadapan.

            Selain itu, peranan jiran juga amat penting untuk menetukan kemakmuran dan kesejahteraan seseduah negara. Impian untuk mempunyai jiran yang baik tidak akan terlaksanan sekiranya kita sendiri belum menjadi seorang jiran yang baik terlebih dahulu. Kekuatan perhubungan kejiranan yang sempurna dan harmoni akan mengukuhkan ikatan kasih sayang sesama jiran. Kehidupan yang baik ialah kehidupan yang sentiasa dikelilingi dengan kebaikan dan kesejahteraan serta jauh daripada anasir kerosakan dan kebinasaan. Ibarat kata pepatah, “Jiran Sepakat Membawa Berkat.”


Comments

Popular Posts